آئین دانشجویان نخستین نشریه دانشجویی دانشگاه تهران به شمار می­ آید که به مدیریت رحیم متقی ایروانی و عباس اردوبادی از بهمن ۱۳۲۳ حیات خود را آغاز نمود.

در دوره دانشجویی و به ویژه دوره ای که مشغول نگارش پایان نامه دکترا بودم چند شماره ای از این نشریه را مطالعه کرده بودم و بسیار برایم جذاب بود. زمانی که شنیدم این مجموعه به همت دکتر محمد توکلی طرقی و ویرایش دکتر همایون کاتوزیان به زیور طبع آراسته گردیده است درپی دستیابی به نسخه ای از این مجموعه برآمدم که مطلع گردیدم مراحل اجرایی بازنشر ماهنامه آئین دانشجویان به توسط دوست ارجمند آقای محمد جمالی انجام گرفته که بسیار از زحمات ایشان سپاسگزارم.

ماهنامه آئین دانشجویان را باید در زمره بهترین نشریات دانشجویی کشورمان به شمار آورد، در دوره زمانی که منتشر می­ شد از خلاقیت و نوآوری ­های بی ­بدیل نویسندگان و مدیران خود برخوردار بود.

محمد رحیم متقی ایروانی متولد ۱۲۹۹ و متوفی ۱۳۸۴ خورشیدی که از اعجوبه­ های صنعت و اقتصاد تاریخ معاصر ما به شمار می­ آید در دوره مدیریت این نشریه در حدود ۲۴ سال سن داشت، وی بعدها کفش ملی را بنیان نهاد که مبدل به یکی از موفق­ ترین برندهای ایرانی شد.

ایروانی و اردوبادی با انتشار ماهنامه آئین دانشجویان و تداوم آن در سال ۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ خورشیدی اسناد و روایت ­های مستند و مستدلی از آن سال ­های دانشگاه تهران برای ما باقی گذاردند.

به سبب اهمیت این نشریه نگارنده سعی دارد فرازهایی از آن را در سایت شخصی خود انعکاس دهد.

مجله آئین دانشجویان در معرفی خود می نویسد:

«در تاریخ ۴۵ ساله مدرسه عالی سیاسی و دانشکده حقوق مجله ای که آئینه افکار دانشجویان دانشگاه باشد و از طرف خود دانشجویان اداره شود وجود نداشت. برای ایجاد مبانی زندگانی اجتماعی بین دانشجویان و برای آشنایی دانشجویان به مطالب اجتماعی وجود مجله ای لازم به نظر می رسید.

از این رو مجله ای به نام «آئین دانشجویان» در اول بهمن ۱۳۲۳ منتشر شد و شماره اول و دوم و سوم آن هم تاکنون منتشر شده است. این مجله آئین افکار دانشجویان دانشگاه است.

اداره کنندگان این مجله عبارتند از: آقایان عباس اردوبادی و رحیم متقی ایروانی دانشجویان دانشکده حقوق تهران.»

001

tele-nt

این خبر را به اشتراک بگذارید :