علی ططری، پژوهشگر اسناد از انتشار کتاب «اطاق تجارت طهران» خبر داد. در این کتاب از اسناد آرشیو کتابخانه مجلس شورای اسلامی و مطبوعات و نشریات استفاده شده است.

دکتر علی ططری، مولف کتاب «اطاق تجارت طهران» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب نگاهی گذرا به ۳۳ سال تاریخچه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دارد.

وی افزود: کتاب از پنج بخش تشکیل شده که عناوین آن شامل:

«اطاق در دوره قاجاریه»، «اطاق در دوره پهلوی»، «اطاق پس از پیروزی انقلاب اسلامی»،  «اقدامات و خدمات اجتماعی و فرهنگی» و  «روسای اطاق طهران از آغاز تا کنون»

است و همچنین گاه‌شمار و پیوست‌ها نیز به آن افزوده شده است.

این مولف ادامه داد: در این کتاب از اسناد آرشیو کتابخانه مجلس شورای اسلامی و مطبوعات و نشریات استفاده شده است و باید گفت، اتاقی که ۱۳۳ سال قدمت دارد، متاسفانه آرشیوی برای نگهداری اسناد، مجلات و مدارک در آن ایجاد نشده است. این کمبود باعث شد که با توجه به وقت اندکی که برای گردآوری، تنظیم و تالیف کتاب داشتیم با مشکلاتی مواجه شویم.

ططری اظهار کرد: در نظر نگرفتن آرشیوی برای نگهداری اسناد، مدارک و نشریات اتاق بازرگانی که نزدیک به ۱۲ نوع هفته‌نامه، بولتن، ماهنامه، فصلنامه و… است. برخی از این نشریات به طور مشخص از سال ۱۳۰۸ به بعد از سوی اتاق تهران چاپ شده که دارای تنوع قابل توجهی است و برخی از آنها هنوز نیز منتشر می‌شود؛ اسناد متقنی که تنها، منبع بررسی فعالیت اتاق برای پژوهشگران و محققان است و در کنار آنها به روزنامه اطلاعات نیز می‌توان استناد کرد.

وی با اشاره به نقش اتاق تهران در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد: در این تالیف، برای نخستین بار به نقش اتاق تهران در این زمینه پرداخته شده، این ایفای نقش در حالی است که در نگاه نخست احساس می‌شود که فعالیت اتاق تنها در بخش اقتصاد (مالیات، بازار، تولید، کارآفرینی،بیمه، بانک و …) خلاصه شده است در حالی که بنا براسناد، به ویژه در دوره پهلوی دوم، اتاق وارد حوزه فرهنگ می‌شود و اقدامات و خدمات فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی را انجام داده که تا کنون نیز ادامه دارد.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه فرهنگ یکی از اقدامات آن انتشار مجلات و نشریات است، اتاق بازرگانی به عنوان معتبرترین و قدیمی‌ترین نهاد خصوصی دست به انتشار نشریه می‌زند که این اقدام باعث شد که قدیمی‌ترین نشریات از آنِ اتاق تهران باشد، همچنین در دهه ۲۰ کتابخانه آن شکل می‌گیرد و از آگهی‌های نشریات و مجلات آن مشخص است که به صورت هفتگی اقدام به خرید و معرفی کتاب به ویژه در حوزه اقتصاد کرده است.

ططری درباره دیدگاه پژوهشی در مقایسه با نگاه تبلیغی در کتاب «اطاق تجارت طهران» گفت: اگرچه این اثر به خواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به چاپ رسیده است اما محدودیتی در تالیف برای مولف قائل نشدند و من نیز تلاش کردم که بیان تاریخچه آن بر پایه اسناد موجود و متقن باشد.

وی افزود: تصورم بر این است، درباره کتاب‌هایی که به بیان تاریخچه برخی نهادها و مراکز می‌پردازند، باید برخی نقاط برجسته شود اما اغراق در کار نباشد. این نکته را با چند هدف می‌گویم نخست اینکه مراکز و موسساتی که فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه انجام می‌دهند، به ادامه اقدامات خود تشویق و ترغیب می‌شوند و دیگر اینکه چنین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بازتاب خوبی در جامعه دارد.

کتاب «اطاق تجارت طهران» در ۱۴۰ صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی اداره چاپ و نشر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :