رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی از خرید مجموعه‌ای نفیس شامل تصاویر اماکن‌، ابنیه‌، شخصیت‌ها و رجال ایران قدیم خبر داد.

علی ططری، رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ از خرید مجموعه‌ای نفیس از عکس‌های تاریخی خبر داد و گفت:‌ ما در تداوم خرید مجموعه‌های کمیاب و نفیس در سال ۹۶ تحرک بیشتری را شروع کردیم، در ماه گذشته ما حدود چهار مجموعه نفیس را مورد بررسی قرار دادیم که با رسالت مرکز اسناد مجلس، مدیریت کلان کتابخانه موزه و مرکز اسناد مرتبط است و مکمل مجموعه دیگرمان هم خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ در این میان موفق به خرید یک مجموعه نفیس شدیم که شامل سه هزار و ۱۰۰ تصویر با تنوع بسیار بالای تاریخی است. در این مجموعه ۱۳۰ عکس از کلیساهای تاریخی کشور وجود دارد،‌ که برخی از این تصاویر بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند. تصاویر مربوط به کلیسای وانک اصفهان،‌ کلیسای شیراز،‌ آذربایجان‌و… همچنین یک تصویر که حالت پرتره دارد از کلیسای سنت گورگ متعلق به ۱۸۱۹ نیز در این میان دیده می‌شود.

ططری تصریح کرد: مجموعه ۳۹۰ عکس از اماکن تاریخی چون حافظ‌، سعدی‌، مجموعه ابنیه شیراز و …،‌ ۳۳۰ عکس از آرامگاه بوعلی‌، طاق بسطان،‌ حرم عبدالعظیم و …؛ ‌۳۳۰ تصویر از شخصیت‌ها و رجال تاریخی‌، ۲۰۰ عکس از قومیت‌ها و لباس‌های محلی ایران،‌ ۱۰۰ عکس از مجموعه‌های تارخیی چون مدرسه سپهسالار،‌ مجموعه تاریخی شهر ری و …‌، تعدادی تصویر از میادین و اماکن تهران دردوره پهلوی دوم‌، نقشه‌های معماری در دوره دورم پهلوی و… از جمله این اسناد و تصاویر است.

وی ادامه داد:‌ آرشیو کتابخانه مجلس با ۱۵۰ هزار عکس یکی از غنی‌ترین آرشیو‌های عکس کشور به شمار می‌رود که هر چند هدف نخستش جمع‌آوری تصاویر رجل سیاسی، تاریخ مجلس و قانون گذاری در ایران است، اما در ۱۰ سال گذشته ما توانستیم با کمک مجموعه‌های جمع‌آوری شده شاخصه‌های دیگری چون ابنیه و عمارت‌های تاریخی کشور‌، علمای شیعه که بیش از ۱۲۰ هزار فرم است و مجموعه جدید که عملا‌ً با سه هزار و ۱۰۰ رکود به مجموعه غنا بخشیده است را به این آرشیو بیافزاییم.

ططری تصریح کرد: تلاش ما این است که تا یکی دو ماه آینده کار اولیه سازماندهی این تصاویر صورت گیرد،‌ سپس دیجیتال‌سازی و اسکن شود. بعد ظرف دو ماه آینده در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :