نخستین جلد از کتاب «نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی» دوره‌های بیست و یکم و بیست و دوم منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، جلد نخست مجموعه مقالات ششمین همایش تاریخ مجلس که در تاریخ دوم دی ۱۳۹۴ با حضور جمعی از مقامات کشوری، سفیران، نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، استادان و پژوهشگران در ساختمان مشروطه برگزار شد، ‌با عنوان «نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی» در ادوار بیست و یکم و بیست و دوم به زیور طبع آراسته شد. این کتاب، دربردارنده ‌۳۳ مقاله با محوریت بررسی کارکرد مجلس بیست و یکم شورای ملی است.

در این کتاب، کارکرد و عملکرد پارلمان به عنوان نهاد مؤثر در پیشرفت و توسعه کمی و کیفی جوامع انسانی، در دوره مورد نظر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. این کتاب توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، به اهتمام علی ططری، دبیر علمی همایش تاریخ مجلس در سال ۱۳۹۶، در ۶۱۰ صفحه به چاپ رسیده است.

در ابتدای کتاب، مقدمه حج‍ت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی آورده شده است. متن مقدمه ایشان، بدین شرح است: «آزادی‌خواهی و مشروطه‌طلبی‌ ایرانیان با از خودگذشتگی طبقات مختلف اجتماعی و جانفشانی نحله‌های گوناگون فکری سرانجام در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی با تشکیل مجلس شورای ملی به ثمر نشست و در ادوار مختلف حیات و فترت خود به فراز و فرودهای خرد و کلان گرفتار آمد.»

بسیاری از آنچه در این مجالس مطرح و مورد مباحثه و مناقشه بود، در راستای ارتقای نظام اجتماعی و مدنی، مطلوب و مترقی به نظر می‌رسید و برخی نیز حاصل مهندسی سیاسی و دسیسه‌های استعماری اجانب بود. برخی گفتمان‌های انقلابی، از درون همین مناقشات ظهور کرد؛ کاپیتولاسیون، انقلاب سفید، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، سپاه دانش و امثال این‌ها از موضوعاتی به شمار می‌آید که زمینه‌ساز ظهور و شکل‌گیری گفتمان انقلاب اسلامی شد و واکنش‌های مهم و مؤثر و دامنه‌داری را در پی داشت. واگرایی گروه‌های سیاسی و جبهه‌گیری‌های متمایز ایشان در قبال مسائل مختلف و گاه همگرایی همین انجمن‌ها در مواجهه با مواضع یا منافع مشترک، جالب توجه و گاه عبرت‌آمیز و درس‌آموز است.

تحقیق و تدقیق در جوانب گوناگون مسائل پارلمانی به عنوان مرکز ثقل اغلب تحولات و تغییرات سیاسی ایران،‌ از ضرورت‌های بی‌شائبه‌ای است که البته به دلیل نبود آموزش‌های آکادمیک و کمبود متخصصان امر و عدم سهولت دسترسی به منابع پژوهشی، چندان که بایسته و شایسته است بدان پرداخته نشده است. اما به هرتقدیر آنچه در سال‌های اخیر چه از حیث پژوهش‌های پارلمانی و چه از حیث فراهم‌آوری و تسهیل دسترسی به منابع اسنادی پارلمانی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی پدید آمده است، شایان توجه و درخور تقدیر است و همکاران مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان مبدع و متولی امر، با برپایی همایش‌های تخصصی تاریخ مجلس و تدوین مجموعه مقالات آن، گام مهم و مؤثر و ماندگاری در این عرصه برداشته‌اند. همین مهم در آینده نیز ‌ با کیفی‌سازی این پژوهش‌ها در گروه‌های پژوهشی تأسیس شده در مرکز پژوهش کتابخانه و به ویژه گروه مطالعات پارلمانی و گروه مطالعات اسنادی، ادامه خواهد یافت.

«نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی» در شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۶۱۰ صفحه و به بهای ۴۰۰ هزار ريال منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :