رئیس مرکز اسناد مجلس از خریداری مجموعه نفیسی از اسناد مرتبط با حزب مردم توسط کتابخانه مجلس خبر داد.

علی ططری، رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از خریداری مجموعه نفیسی از اسناد حزب مردم خبر داد و گفت: اسناد حزب مردم از مجموعه‌های کم نظیری است که اخیراً‌ خریداری کردیم. این مجموعه ۱۸ پرونده از پرونده‌ها، اسناد و مکاتبات این حزب را شامل می‌شود.

وی ادامه داد:‌ این ۱۸ پرونده در مجموع حاوی ۴۵۰ برگ سند است که در آنها اطلاعات ارزشمندی از فعالیت این حزب قید شده است. حزب مردم یکی از دو حزب مورد توجه محمدرضا شاه پهلوی در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و حتی ۵۰ بود.

ططری با اشاره به حزب مردم و اهمیتی که این اسناد برای حوزه تاریخ دارد‌، گفت: حزب مردم از جمله احزابی است که به دستور محمدرضا شاه پهلوی و توسط اسدالله علم در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۳۶ تأسیس شد. این حزب پنج دوره حیات دارد؛ در دوره نخست که دوره اوج این حزب به شمار می‌رود، اسدالله علم عهده‌دار رهبری و مدیریت آن بود. دوره دوم به رهبری پروفسور عدل، دوره سوم توسط کنی و دوره چهارم توسط عامری مدیریت شد و مدیریت دوره پنجم را نیز محمد فضایلی برعهده داشت. در ۱۱ اسفند ۵۳ با تأسیس حزب رستاخیز این حزب نیز ادغام شد. حزب مردم در دوره فعالیت خود به حزب اقلیت مشهور بود. یکی از اهدافی که شاه از تأسیس این حزب دنبال می‌کرد، پویایی و فعالیت آن به عنوان یک اقیلت بود؛ زیرا او نمی خواست حزب مردم‌ همانند حزب ملیّون نقش اکثریتی را داشته باشد.

وی افزود:‌ حزب مردم از جمله احزابی بود که شاه برای چشم‌انداز یک نظام دو حزبی در کشور تأسیس کرد. او الگویی از بریتانیا و امریکا داشت که بخشی از ترسیم این الگو بر عهده حزب مردم بود. در بین اسنادی که ما خریداری کردیم، مکاتبات دبیر کل‌های این حزب،‌ اطللاعیه‌ها، پیش‌نویس یکسری از طرح‌هایی که قرار بوده در مجلس مطرح شود و … به چشم می‌خورد.

 ططری با بیان این مطلب که این اسناد نکات جدیدی را درباره حزب مردم روشن می‌کند،‌ یادآور شد:‌ برخی از اسناد که در بالاترین سطح حزب نگهداری می‌شد نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد. این مجموعه پیش از این شناسایی و فهرست نشده است.

لینک خبر

این خبر را به اشتراک بگذارید :