ضرورت کمک به دسترسی عموم مردم به تازه‌های نشر از طریق راه‌هایی همچون تجهیز کتابخانه‌های عمومی، بهره‌مندی اهالی کتاب، بویژه ناشران از ظرفیت فضای مجازی برای برقراری تعامل با نسل جوان، برخی از گفته‌ها و البته راهکارهایی هستند که در گفت‌وگوهای امروز «ایران» با عباس عابد ساوجی شاعر و نویسنده و علی ططری، تاریخ‌نگار و مدیر انتشارات زرهون به بهانه هفته کتاب می‌خوانید.

علی ططری، تاریخ‌نگار و مدیر انتشارات زرهون هم با اشاره به اینکه همبستگی اجتماعی از مسائل فرهنگی آغاز می‌شود و مسیر سیاستگذاری در مسائل اجتماعی از حوزه فرهنگ می‌گذرد به «ایران» گفت: «یکی از اهداف و کارکردهای اصلی هفته کتاب، ایجاد فضایی برای گفتمان، تبادل‌نظر و نقد است».
این پژوهشگر عرصه تاریخ با تأکید بر برخی تحولاتی که در نتیجه برگزاری هفته کتاب طی دوره‌های قبل شاهد بوده‌ایم، افزود:« در حوزه‌های مختلف حضور یک مدیر قوی و دغدغه‌مند باعث ایجاد انگیزه، تحرک و پویایی می‌شود.
حوزه فرهنگ هم از این قاعده مستثنی نیست و رونق رویدادهای کتاب‌محور مؤید همین موضوع است. هرگاه به لحاظ مسائل سیاسی و بین‌‌المللی در تنگنا بوده‌ایم، یکی از حوزه‌هایی که تحت‌تأثیر قرار گرفت، حوزه فرهنگ بود.»
نویسنده کتاب «اتاق تجارت طهران» درباره نقش رویدادهای حوزه فرهنگ در ایجاد همبستگی اجتماعی نیز بیان کرد: «بی‌شک حوزه فرهنگ در مقوله همبستگی اجتماعی اولویت اول
 است.
همبستگی اجتماعی از مسائل فرهنگی آغاز می‌شود و مسیر سیاستگذاری در مسائل اجتماعی از حوزه فرهنگ می‌گذرد؛ بویژه در کشور ما که از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. در اینجا حوزه سیاست در پایین‌دست و حوزه فرهنگ در بالادست قرار دارد.
 فرهنگ همه ارزش‌های انسانی را دربرمی‌گیرد. ازجمله مواردی که سرمایه‌گذاری روی آنها می‌تواند بازده خوبی داشته باشد، اشتراکات یک ملت مانند فرهنگ، زبان، لباس و ادبیات است.»


 ضرورت بهره‌مندی از تکنولوژی روز در کنار تجربه


 این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه استفاده توأمان از تجربه و تخصص در اثرگذاری هرچه بیشتر رویدادهایی نظیر هفته کتاب مؤثر است، گفت:«با توجه به پیشرفت لحظه‌ای تکنولوژی و استفاده گسترده از فضای مجازی در دنیا و تأثیری که بر حوزه‌‌های مختلف ازجمله فرهنگ و بویژه مسأله کتاب و کتابخوانی دارد، برای برگزاری رویدادهای کتاب‌محور ازجمله هفته کتاب، باید از تکنولوژی روز در کنار تجربه‌ و تخصص بهره برد. البته استفاده از تکنولوژی روز، نیروی متخصص می‌خواهد.»
مدیر انتشارات زرهون ادامه داد:«در خلال برگزاری رویدادهایی نظیر هفته کتاب، می‌توان عوامل مؤثر در کاهش علاقه‌مندی به مطالعه را پیدا کرده و جهت برطرف کردن آنها کوشید. اگر امروز ضعف‌ها را شناسایی و رفع نکنیم، در آینده خیلی بزرگتر خود را نشان خواهند داد.»
ططری در پایان یکی از مهم‌ترین اهداف و کارکردهای اصلی هفته کتاب را کمک به ایجاد فضایی برای گفتمان خواند و گفت:«ایجاد فضایی برای گفتمان، تبادل‌نظر و نقد به کمک مطالعه ممکن می‌شود. در همین راستا با تقویت فضای نقد، بحث و تبادل آرا و اندیشه‌ها می‌توان به تکامل رسید. به عقیده من باید با تضارب آرا، به یک وفاق به نفع فرهنگ و کتاب برسیم.»
گفتنی است که سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز شده و تا سی‌ام همین ماه نیز به شکلی سراسری در کشورمان به کار خود ادامه می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :