کتاب تحولات غرب آذربایجان به روایت اسناد مجلس شورای ملی شامل ۴ بخش است که عبارتند از  ۱٫ مدخل پژوهشی  ۲٫ اسناد  ۳٫ پیوست­ها  ۴٫ تصاویر، نمونه اسناد، عکسها، نقشه­ها در بخش اول کتاب، نویسندگان ضمن اشاره به جایگاه آذربایجان در تاریخ معاصر ایران، برآنند ظهور اسماعیل آقا سمکو در آذربایجان غربی که در بین سال­های ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۱ش در این منطقه اتفاق افتاد و نقش آن در جریانات سیاسی، اجتماعی کردستان و ناامنی­ها و قتل و غارتی که به موجب حضور وی در منطقه پدید آمد را بررسی نمایند. همچنین در این بخش چگونگی شیوه پژوهش و اهداف اصلی از تدوین این کتاب ذکر شده است.

در بخش دوم کتاب تحت عنوان اسناد، ۱۶۶ نامه از مردم آذربایجان، تجار و بازرگانان، علما و روحانیون از حوادث آذربایجان معرفی و بازخوانی شده است. ابتدای این اسناد مشخصات ظاهری سند شامل اسم نویسنده اصلی نامه و تاریخ نگارش آن، محل نگه­داری سند شامل شماره دوسیه و نمره و کارتن سند و تعداد ضمائم ان نیز آمده است.

بخش سوم کتاب، شامل پیوست­های کتاب است. پیوست اول معرفی و بازخوانی نسخه خطی است که توسط مولفی گمنام تحت عنوان «سرگذشت خونین یا سلماس در محاربه عالم سوز» بعد از دوره قاجاریه درخصوص حوادث عینی وقایع سلماس به نگارش درآمده است. پیوست دوم کتاب خلاصه­ای از شرارت‌ها و حملات اسماعیل سمکو به سلماس است که از خاطرات سرتیپ حیدرقلی بیگدلی برگرفته شده است. پیوست سوم روز شماری از حوادث مهم آذربایجان از سال ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ شمسی را شامل می‌شود. پیوست چهارم متن تصویب قانون صدهزار تومان اعتبار مقدماتی جهت کمک به زندگی مردم غارت زده آذربایجان غربی است. پیوست پنجم سوگنامه ملاحسن اهری در مرثیه سردار امیر رشید است که در نبرد با سمکو کشته شده بود.

بخش چهارم و پایانی کتاب شامل تصاویری از نقشه­های شهرستانهای ارومیه، سلماس، خوی، مهاباد و تصاویری از اشخاص و حوادث اذربایجان می­باشد. در انتهای کتاب نیز، نمایه­ها، شامل نام­ها، خاندان­ها، اماکن، کتابها و نشریات، احزاب و گروه­ها و سازمان­ها و نهادها و پیشه­ها و مناصب می­باشد که بر ارزش کتاب افزوده است.

tahavolate_gharb

سرشناسه : ططری، علی، ۱۳۵۷ -، گردآورنده
‏عنوان و نام پديدآور : تحولات غرب آذربایجان به روایت اسناد مجلس شورای ملی دوره‌های سوم تا پنجم / به کوشش علی ططری ، رحیم نیکبخت .
‏مشخصات نشر : تهران : کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی‏‫ ، ۱۳۹۰ .‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫ ۷۳۵ ص.‬‬: مصور، نمونه، نقشه.
‏فروست : اسناد بهارستان؛ ۱۰.
‏شابک : ‏‫۱۶۰۰۰۰ ریال‬‬‏‫: ‏‫‭‭۹۷۸-۶۰۰-۲۲۰-۰۵۵-۶‬‬‬‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فاپا
‏يادداشت : ‏‫ص. ع. به انگلیسی: Developments of west Azarbaijan as narrated ‭…
‏یادداشت : کتابنامه .
‏یادداشت : نمایه.
‏موضوع : ارومیه — تاریخ– اسناد و مدارک
‏موضوع : آ‌ذربایجان غربی –تاریخ — اسناد و مدارک
‏شناسه افزوده : ن‍ی‍ک‍ب‍خ‍ت‌، رح‍ی‍م‌، ‏‫۱۳۵۰ -‏، گردآورنده
‏شناسه افزوده : ایران. مجلس شورای اسلامی. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد
‏رده بندی کنگره : ‏‫‭‭‭DSR۲۰۷۳‭‬ ‭/ر۹‏‫‭ط۶ ۱۳۹۰
‏رده بندی دیویی : ‏‫‭۹۵۵/۳۳۳‬‬
‏شماره کتابشناسی ملی : ‎۲‎۴‎۰‎۱‎۵‎۲‎۳

این خبر را به اشتراک بگذارید :