دکتر علی ططری-مدیر مرکز اسناد- در گفتگویی با وب‌سایت کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های یک‌ساله‌ی این مرکز می‌گوید.

اشاره: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که تنها آرشیو پارلمانی به شمار می رود از مهمترین مراکز آرشیوی کشور به شمار می آید. بیش از چهارده میلیون سند تاریخ معاصر، اعتبار این مجموعه را دو چندان نموده است. از ویژگی‌های بارز این مجموعه طی یک دهه گذشته پویایی و تغییرات و تحولات مثبتی است که شاهد بوده‌ایم از این رو با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ قرار داریم، بی‌مناسب نبود، برای بررسی فعالیت و عملکرد این مرکز پای صحبت مدیر با سابقه آن دکتر علی ططری بنشینیم و از زبان وی بشنویم فعالیت‌های یک سال گذشته او و همکارانش را.

جناب آقای دکتر ططری از فعالیت های مرکز اسناد کتابخانه مجلس در حوزه های مختلف در سال ۱۳۹۴ بفرمایید و مشخصاً چه اقدامات جدیدی افزون بر شرح وظایف این مرکز مهم در سالی که پشت سر نهادیم شما و همکارانتان انجام دادید؟

با سلام، این نکته حائز اهمیت است که فعالیت‌های مرکز اسناد در مقایسه با دیگر بخش های کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس از تنوع بیشتری برخوردار است به طوری که در کارنامه یک سال گذشته این مرکز می توان به مواردی همچون برگزاری همایش و نشست های تخصصی، انتشار چند مجموعه کتاب تخصصی و پژوهشی، جذب چند مجموعه اسناد اهدایی، شرکت در مجامع علمی و فنی آرشیوی، انتشار مجله تخصصی در حوزه اسناد، فهرست نویسی اسناد تاریخی، فراهم آوری اسناد، راه اندازی سایت، خرید منابع، اسکن اسناد، تعریف پروژه تحقیقاتی جدید و … که هر یک از این موارد در حقیقت حاصل پیگیری و نظارت مستمر همکارانم در طی یک سال بوده است.

اینجانب عقیده دارم که یک مجموعه علاوه بر شرح وظایفی که از سوی مدیران بالادست و برای آن هر ساله تعریف و تعیین می گردد، ضروری است دارای نوآوری‌ها و ابتکاراتی در کار و عملکرد روزمره خود باشد، در غیر این‌صورت بعد از مدتی این احتمال هست که برخی کارایی‌ها و انگیزه‌های افراد  و کارکنان درون مجموعه دچار نقصان شود. مرکز اسناد به ویژه در حوزه‌های پژوهشی و برگزاری همایش‌های مجلس در طی شش سال گذشته به مسیری کاملاً علمی و با بهره‌وری بالا رهنمون شد و عملاً نقش بسیار تاثیرگذاری را در عرصه تاریخ نگاری پارلمان در ایران و حتی منطقه ایفا نمود. به طور مثال یکی از پروژه‌های تحقیقاتی که در طی سه سال گذشته با سرپرستی اینجانب به طور مستمر و با همکاری بیش از ۶۰ تن از پژوهشگران و مترجمان حوزه علوم انسانی در حال انجام است پروژه پارلمان‌های دنیا است این نخستین باری است که چنین پژوهشی در این حجم در کشور در حال انجام است.

همچنین امسال علی رغم کمبود منابع مالی چهار مجموعه از کتاب‌های مرکز اسناد شامل مجموعه مقالات چهارمین همایش تاریخ مجلس، مجموعه مقالات پنجمین همایش تاریخ مجلس، فهرست اسناد انتخابات ادوار سیزدهم تا هفدهم شورای ملی و همچنین کتاب مجلس بیست و یکم که به همت آقای دکتر حمید بصیرت منش و سرکار خانم توران منصوری به زیور چاپ آراسته شدند. البته ما اکنون حدود شش کتاب دیگر در انتشار داریم که به سبب کمبود اعتبارات چاپ آنها معطل مانده است.

برگزاری ششمین همایش مجلس که با حمایت بی‌دریغ جناب آقای دکتر مجیدی ریاست محترم کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی محقق شد نیز از مهمترین اقدامات ما در سال جاری بود. برای نخستین بار در این همایش که با موضوع ساختار و کارکرد مجالس ادوار ۲۱ و ۲۲ شورای ملی برگزار می شد بیش از ۳۰۰ چکیده مقاله ارسال شد که از این میان بعد از یک سال کار مداوم و تمام وقت دبیرخانه همایش و داوری نزدیک به ۱۵۰ اصل مقاله، ۸۰ مقاله برای انتشار در مجموعه مقالات همایش پس از دوبار داوری پذیرفته شد که بنا داریم این مجموعه را در سه جلد منتشر کنیم.

به اذعان تمام پژوهشگران همایش تاریخ مجلس اکنون به یکی از جدی‌ترین و پرمخاطب‌ترین گردهمایی‌های علمی در حوزه علوم انسانی مبدل شده است. دبیرخانه همایش امسال سایت اختصاصی برای اطلاع‌رسانی مناسب‌تر به مخاطبان و علاقمندان راه‌اندازی کرد. همچنین با موافقت جناب آقای دکتر مجیدی مقرر گردیده است در سال ۱۳۹۵ که مصادف با یکصد و  دهمین سال تاسیس مجلس در ایران است، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار نماییم.

ما در حوزه جذب اسناد اهدایی نیز موفقیت های چشمگیری به دست آوردیم به نحوی که پنج مجموعه اسناد به مرکز اهداء شد که مجموعه های نفیسی در بین آنها بود به طور مثال می‌توان به مجموعه اسناد خاندان تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه (س) قم اشاره کرد و یا اسناد اسماعیل سامنی، اسناد کتابخانه شخصی محمد حسن بیات و … که همگی از نفائس به شمار می آیند.

مرکز اسناد در حوزه انتشار مجلات علمی نیز فعالیت قابل قبولی در سال ۱۳۹۴ داشت. فصلنامه اسناد بهارستان که تنها نشریه دارای اعتبار علمی- ترویجی کتابخانه مجلس است در سال ۱۳۹۴ چهار شماره از آن منتشر شد. شایان ذکر است اسناد بهارستان تنها نشریه پارلمانی کشور به شمار می آید.

از دیگر اقدامات مهم امسال این بود که برای نخستین بار اسناد مجلس بعد از انقلاب و مشخصاً از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی فهرست نویسی شد. این در حالی بود که هنوز زمینه‌های این مهم فراهم نشده بود دلیل این امر هم تغییرات پی در پی در ساختار اداری مجالس بعد از انقلاب بود به ویژه چند بار چارت اداری مجلس تغییر یافته بود از این رو برای فهرست‌نویسی اسناد دقت کافی لازم بود. همچنین اسناد کارپردازی و قوانین مجلس شورای ملی از دیگر اسنادی بود، که توسط کارشناسان در حال فهرست‌نویسی است.

در حوزه اسکن اسناد هم امسال اقدامات خوبی صورت گرفت به نحوی که هم اکنون چهارده دوره از اسناد اسکن شده است و از مراجعه به اصل اسناد بی نیاز شدیم.

حضور در مجامع و مراکز علمی نیز در سال جاری بسیار چشمگیر بود علاوه بر اینکه مرکز اسناد در پنج همایش ملی مشارکت مستقیم داشت و نیز در اکثر مجامع تخصصی نظیر سازمان ملی استاندارد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور نماینده دائم و فعال دارد.

از دیگر اقدامات مهمی که طی سال جاری انجام شد تبدیل منابع آنالوگ در حوزه شنیداری – دیداری به فایل دیجیتال بود به نحوی که برای نخستین بار تمام نوارهای کاست آرشیو به فرمت دیجیتال تبدیل شد که این روند برای دیگر منابع تصویری نیز دنبال خواهد شد. تا بتوانیم این منابع را سالم تحویل نسل های آینده بدهیم.

در سال ۱۳۹۴ در حوزه خدمات آرشیوی نیز مرکز اسناد بسیار فعال بود به طوری که میزان مراجعان به بخش های مختلف اسناد اعم از اسناد، شنیداری- دیداری گزارش های دولتی و اسناد سازمان ملل از میانگین روزانه ۱۰ تا ۱۵ مراجعه کننده عبور  نمود که در طی این مدت بخش مخزن ما سعی نمود در کوتاه ترین زمان ممکن اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

در پایان از دوستان روابط عمومی و روابط بین الملل سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار اینجانب قرار دادند و برای تمامی هموطنان عزیزم در اقصی نقاط جهان پیشاپیش سالی توام با موفقیت و سلامتی آرزومندم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :