مدیر مرکز اسناد ملی مجلس شورای اسلامی گفت: طی یک دهه اخیر جایگاه پارلمانی کشور از نظر پژوهش خوب نبوده و در حالیکه ما در زمره ۳۰ تا ۴۰ کشور نخست دنیا در جهت تاسیس مجلس را برای قانون‌گذاری هستیم اما اسناد قابل تأملی غیر از چندین سند در این مورد نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان تنکابن، در همایش یکصد و دهمین سال انقلاب مشروطه که چهارشنبه‌شب با حضور جمعی از فرهیختگان حوزه ادبیات تاریخی غرب مازندران و گیلان برگزار شد، اساتید فن به بیان مطالبی پیرامون نهضت مشروطه و رهبران آن و نیز نقش مهم تنکابن به‌ویژه محمدولی‌خان تنکابنی مقلب به سردار سپه و چگونگی پیروزی این قیام پرداختند.

* این بخش از تاریخ مرحله‌ای ممتاز از تاریخ کشورمان را شامل می‌شود

در بخش نخست این گردهمایی عباس پناهی دبیر این نشست با اشاره به جایگاه تنکابن در نهضت مشروطه گفت: در این نشست تلاش‌مان بر این است تا به دستاوردهای مشروطه بپردازیم که تنکابن گوشه‌ای از آن محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمانی که یأس و ناامیدی نسبت به تحولات اساسی در کشور به تمامی امیدواران به توسعه کشور عمومیت پیدا کرده بود و هسته‌های نهضت در آذربایجان و نقاط دیگر زیر فشار حکومت قاجار قرار داشتند مشروطه‌چیان گیلان از محمدولی‌خان تنکابنی درخواست کردند تا فرماندهی نهضت را در حمله به تهران برعهده گیرد و همان‌طور که همه می‌دانیم پس از یکسری تحولات و درگیری‌ها تهران توسط آنها فتح شد.

دبیر گردهمایی یکصد و دهمین سال انقلاب مشروطه با محوریت تنکابن افزود: بحث نگرش به نهضت مشروطه در واقع موضوع نگاه به تاریخ است و ما در این رویکرد تلاش می‌کنیم تا با بررسی تاریخ، این جنبش را به نسل آینده بازشناسی کنیم، زیرا این بخش از تاریخ مرحله‌ای ممتاز از تاریخ کشورمان را شامل می‌شود.

پناهی با بررسی مسائلی پیرامون شکل‌گیری نهضت مشروطه و علت‌های رویکرد مشروطه‌چیان به قبول رهبری سپهسالار تنکابنی و نتایج تاریخی آن در پیروزی این قیام تأکید کرد: ما ناگزیر به شناخت تاریخ و کشف و شهود در آن هستیم و نیازمند آنیم بدانیم که و چه بودیم تا از تجربه‌های گرانسنگ آن برای ساخت آینده بهتر کشورمان بهره‌گیری کنیم لذا برگزاری چنین نشست‌هایی برای تهیه و تنظیم تاریخ شفاهی و مستندات مورد نیاز آن و انعکاس در نسل آینده این سرزمین حائز اهمیت است.

* باید به نقش تنکابنی‌ها در این واقعه مهم تاریخی پرداخته شود

در بخش دیگری از این گردهمایی مسؤول تاریخ شفاهی سازمان اسناد کتابخانه ملی گیلان گفت: در بحث نهضت مشروطه وقتی سخن از تنکابن به میان می‌آید نخستین نقش مهم و مؤثر بر عهده محمدولی‌خان تنکابنی است، ابرمالکی که از نظر گستردگی املاک و مدیریت آن شهره بود.

علی امیری اظهار کرد: در رهبری این نهضت سه شخصیت مهم دیگر تنکابنی سردار سپه را یاری می‌کردند، محمدقلی‌خان انتصارالسلطان برادرزاده وی، خلیل‌خان شجاع‌السلطان و میرزاعلی‌خان منتصرالدوله که از سردمداران مشروطه در شمال ایران با محوریت گیلان شدند و بعدها با فتح قزوین و تهران این سه تن به‌علت کفایت به مقام و منصب نیز رسیدند.

این استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر مطالعات تاریخی تأکید کرد: با توجه به اثرگذاری تنکابن بر نهضت مشروطه اگرچه در تاریخ این قیام شاخص است اما به آن اندازه که باید به این اثرات و نقش تنکابنی‌ها در این واقعه مهم تاریخی کشورمان پرداخته شود، توجه نشده است و ظرفیت‌های تنکابن و شخصیت‌های آن برای بسیاری از علاقه‌مندان به بازشناخت این بخش از تاریخ کشورمان ناشناخته مانده است و باید آن را به نسل آینده معرفی کنیم و برگزاری این گردهمایی‌ها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از کوتاهی‌های گذشته باشد.

* نسل آینده با پشتوانه این تحقیقات و پژوهش‌ها می‌توانند از سوابق تاریخی برخوردار شوند

در بخش دیگر این نشست پژوهشگران حاضر اشاراتی به تاریخ‌نگاری، لزوم گردآوری اسناد تاریخی و طبقه‌بندی اسناد، مدارک و عکس‌های تاریخی مورد تأکید قرار گرفت که در این ارتباط محمدحسن شکوری گفت: در حوزه تاریخ شفاهی محققانی در منطقه ظهور کردند که هر یک از آنها دارای تألیفاتی در بخش ادبیات تاریخی هستند و نسل آینده با پشتوانه این تحقیقات و پژوهش‌ها می‌توانند از سوابق تاریخی برخوردار شوند و با توجه به رشد تکنولوژی‌های نوین حفظ اسناد و سوابق تاریخی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر شده و از این حیث نسبت به گذشته، بهتر می‌توان به طبقه‌بندی و گردآوری اسناد برای انتقال به نسل‌های آینده و حراست از این سرمایه‌های معنوی تاریخ کشور پرداخت.

* بسیاری از قوانین ما ناکارآمد است

همچنین مدیر مرکز اسناد ملی مجلس شورای اسلامی در مورد کارکرد مجلس سیر تحولات در آن و جایگاه پژوهش‌های پارلمانی طی یک دهه اخیر سخن گفت و افزود: بعد از ژاپنی‌ها که با انقلاب میجی دارای مجلس شدند، در منطقه آسیا مقام دوم را داریم، از آن بابت دارای پیشینه خوبی هستیم اما به‌نظر می‌رسد از نظر رشد کیفی پارلمانی، با توجه به قدمت، رشد خوبی نداشتیم و نیز طی یک دهه اخیر جایگاه پارلمانی ما از نظر پژوهش خوب نبوده و در حالیکه ما در زمره ۳۰ تا ۴۰ کشور نخست دنیا هستیم که مجلس را برای قانون‌گذاری تأسیس کردیم اما اسناد قابل تأملی غیر از چندین سند در این مورد نداریم.

علی ططری خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۰ ما در این بخش رتبه ۱۲۵ جهان را در اختیار داشتیم و تنها یک‌سال بعد دو پله نیز سقوط کردیم و اگر بخواهیم یک آسیب‌شناسی کنیم با توجه به گذشت ۱۱۰ سال از آغاز مشروطه و استقرار مجلس در کشورمان با روش‌های مرسوم قبلی باز هم به جایی نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از قوانین ما ناکارآمد بوده و با گذر از ۲۴ دوره مجلس قبل از انقلاب اسلامی و ۱۰ دوره پس از آن از نظر بسیاری از قوانین دچار ناکارآمدی هستیم، هرچند در برخی از ادوار نیز قوانین خوبی به تصویب رسیده است.

مدیر مرکز اسناد ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از ابتدای فعالیت مجلس در کشور تاکنون ۷۰۰ مورد تغییر قوانین داشتیم و جالب این است که مجلس از نظر هزینه‌ها بسیار پرهزینه است.

این مسؤول ادامه داد: در بخش اسناد آرشیوی بالغ بر ۱۴ میلیون برگ سند در مرکز اسناد داریم و می‌توان گفت از دوره دوم تشکیل مجلس همه اسناد را در اختیار داریم و از نظر طبقه‌بندی نوین بیش از ۸۰ درصد اسناد ملی فهرست‌نویسی شده‌اند و در فضای وب و در دسترس کاربران و محققان قرار دارد.

ططری در پایان با استفاده از سیستم پروجکشن به نمایش برخی اسناد مرتبط تا این نشست به ویژه سوابق نمایندگان ادوار مختلف منطقه و مازندران در مجلس از ابتدا تاکنون پرداخت.

tele-nt

این خبر را به اشتراک بگذارید :