رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی از تلاش مراکز اسنادی کشور برای دستیابی به اسناد جدید و نویافته مشروطه خبر داد و گفت:‌ همایش «مشروطیت در اصفهان به روایت اسناد» با این منظور اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود.

علی ططری، دبیر همایش «مشروطیت در اصفهان»‌، در  در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از برگزاری همایش «مشروطیت در اصفهان به روایت اسناد» در اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت:‌ این همایش به همت گروه مهتاب(مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران) برگزار می‌شود‌، مشابه این همایش را نیز در تبریز در دست برگزاری داریم. تلاش خواهیم کرد تا از پتانسیل شهرستان‌ها که گروه‌های تاریخ فعالی دارند،‌ برای بروزرسانی اسناد بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد:‌ همان‌طور که از عنوان مشخص است، تمرکز ما در برگزاری این همایش‌ها دستیابی به اسناد جدیدو نویافته است تا بتوانیم از این طریق آن‌ها را بازیابی و منتشر کنیم، هنوز اسناد شناسایی نشده‌ای در میان مجموعه‌داران خصوصی، مراکزی علمی‌، اسنادی و پژوهشی از جنبش مشروطه وجود دارد که می‌تواند در تحقیقات این حوزه مثمر ثمر باشد.

ططری تصریح کرد:‌ از این رو ما تلاش می‌کنیم، بتوانیم از اسناد نویافته و ارزشمندی که در این زمینه وجود دارد،‌ استفاده کنیم. همچنین ما تلاش داریم تا چنین همایشی را در استان‌های دیگر نیز فعال کنیم تا از این طریق از ظرفیت سراسر کشور بهره ببریم. متأسفانه در یک دهه اخیر در حوزه علوم انسانی نوعی رخوت و پریشانی حکمفرما شده است که مسائلی مثل تحریم و مشکلات مالی در این زمینه تأثیرگذار بوده است.

ططری تصریح کرد:‌ در جنبش مشروطیت ایران چهار حوزه مؤثر بودند: تهران، آذربایجان، اصفهان و گیلان. نقش طبقات اجتماعی و توده‌های مردم در این چهار نقطه نسبت به دیگر شهرها و استان‌های کشور پررنگ تر بود، اما در این میان اصفهان به دلیل سابقه شهرنشینی که داشت و ترکیب طبقات اجتماعی مختلف پررنگ‌تر بود؛ هم روحانیون، هم تجار و هم روشنفکران قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی بر مشروطه تأثیر گذاشتند.

این همایش با چهار محور‌، اسناد اجتماعی‌، اسناد سیاسی،‌ اسناد فرهنگی و اسنتاد اقتصادی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند چکیده آثار را تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه همایش در تهران به نشانی ساختمان اسناد کتابخانه ملی گروه مهتاب و در اصفهان گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان ارسال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :