ططری در گفت‌وگو با تسنیم:

محدودیت بودجه، خرید پوسترهای انقلاب در کتابخانه مجلس را متوقف کرد

رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی از نگهداری کامل‌ترین مجموعه پوسترهای انقلاب در این مرکز خبر داد و گفت:‌ ادامه خرید این مجموعه چند سالی است که به دلیل محدودیت منابع مالی متوقف شده است.

علی ططری، رئیس مرکز اسناد کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» با اشاره به آرشیو پوسترهای انقلاب که در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود،‌ گفت:‌ مجموعاً دو هزار و ۸۰۰ پوستر در این آرشیو نگهداری می‌شود که از این تعداد، یک هزار و ۶۰۰۰ پوسترمستقیماً با موضوع انقلاب است. از ویژگی‌های پوسترها این است که مجموعه کمیابی است و در آرشیوهای دیگر کشور این تعداد پوستر در خصوص انقلاب وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که این مجموعه از چند مجموعه‌دار شخصی در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۲ خریداری شده است،‌ گفت:‌ پوستر از دو جنبه حائز اهمیت است، اول اینکه به عنوان یک سند در آرشیوها نگهداری می‌شود،‌ دوم اینکه با توجه به نگاه تاریخی که می‌توان به پوستر داشت،‌ به عنوان فیش تحقیق استفاده می‌شود، هر پوستر بازتاب‌دهنده آرا، افکار، روحیات و زمانه خود است و افکار و عقاید یک گروه خاص را منعکس می‌کند.

ططری تصریح کرد:‌ اگر ما پوستری مربوط به جریان‌های اسلامی چپ یا کمونیست و یا انقلابی را در اختیار داشته باشیم، با تحلیل محتوای آن پوستر می‌توان به چکیده آرا، افکار و اندیشه‌های آن مجموعه دست یافت،‌ از این رو در ابعاد و وجوه مختلفی می‌توان پوسترها را به عنوان یکی از مصادیق اسناد تاریخی مورد توجه قرار داد.

وی از فهرست‌نویسی پوسترهای انقلاب خبر داد و گفت:‌ علاوه بر فهرست‌نویسی پوسترها،‌ ما به تهیه نسخه‌های دیجیتال از پوستر اقدام کردیم،‌ برای سهولت دسترسی پژوهشگران و مراجعه کنندگان این فایل‌ها قابل بازیابی و در دسترس است.

ططری در پاسخ به اینکه آیا خرید پوستر و گسترش مجموعه ادامه دارد،‌ یا خیر گفت:‌ روند خریدی که ما شروع کردیم، خیلی پر شتاب بود، از سال ۹۲ و ۹۳ به بعد که اعتبارات محدود شد،‌ امر خرید پوستر هم محدود و کتابخانه مجلس از سال ۹۳ به بعد با محدودیت منابع مالی مواجه شد و نتوانست مجموعه پوسترها را بازیابی، شناسایی و خرید کند، اما سال ۹۰ به اهتمام رئیس وقت کتابخانه مجلس آقای جعفریان ۵۷ پوستر ازر این مجموعه در قالب کتابی منتشر شد، قرار بود بعدها این پوسترها موضوع‌بندی شود. که انجام نشد.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :