دبیر علمی همایش «مشروطیت در اصفهان به روایت اسناد»‌ گفت: دلالان و مجموعه‌داران خصوصی به ویژه در اصفهان بیشترین اسناد موجود از تاریخ مشروطه را در اختیار دارند.

علی ططری، دبیر علمی همایش «مشروطیت در اصفهان به روایت اسناد»‌، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به برگزاری همایش «مشروطیت در اصفهان به روایت اسناد»‌ که امروز چهارشنبه، ۶ اردیبهشت در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود،‌ گفت:‌این همایش توسط مجمع مهتاب(مجمع هنماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران) که شامل ۱۸ مرکز تاریخ پژوهی است،‌ با همکاری گروه تاریخ دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در این همایش که به مناسبت یکصد و دهمین سال مشروطه برگزار می‌شود؛‌ هفت نفر از اساتید تاریخ سخنرانی خواهند کرد که عبارتند از سید مسعود سید بنکدار با موضوع «بررسی اوضاع سیاسی شهر اصفهان در اواخر قاجار و سال‌های پهلوی اول»،‌ علیرضا ابطحی با موضوع « ناامنی و بررسی آن در دوره مشروطه با تاکید بر شهر اصفهان»‌، علی ططری با موضوع «نگاهی به اسناد اسفهان در دوره مشروطیت و با تاکید بر اسناد مجلس شورای ملی»‌،« پوران طولابی با موضوع « ضل السلطان و مشروطیت در اصفهان».

ططری گفت: همچنین مجید تفرشی‌، علی اکبر جعفری‌، سهیلا ترابی فارسانی،‌ شهرام یوسفی فرد و مرتضی دهقان‌نژاد نیز از دیگر اساتید سخنران در این همایش هستند. این همایش در دو نشست تخصصی برگزار می‌شود و پس از همایش برنامه بازدید از محجموعه دوره مشروطیت در اصفهان و مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان گنجانده شده است.

مدیر مرکز اسناد مجلس تصریح کرد:‌ در حقیقت هدف اصلی برگزاری این همایش این بود که اسناد نویافته‌ای که در حوزه تاریخ مشروطیت اصفهان در آرشیوهای خصوصی و دولتی نگهداری می‌شود،‌ معرفی شوند. به عبارت دیگر این همایش بهانه‌‌ای برای رونمایی از برخی استاد نویافته با موضوع مشروطیت در اصفهان است  و هم چنین چشم اندازهای جدیدی در حوزه اسناد با موضوع اصفهان را ترسیم می‌کند، چرا که در تاریخ معاصر انجام هر پژوهشی بدون استفاده از اسناد از اعتبار علمی لازم برخودار نیست.

وی با اشاره به استان اصفهان گفت:‌ در حوزه مشروطه اصفهان به جز تهران جزو سه ایالت مهم است،گیلان‌، آذربایجان و اصفهان به لحاظ اسناد مشروطه بسیار غنی هستند،‌ در این میان اصفهان به لحاظ اسنادی غنی‌ترین ایالت کشور بوده و اکنون نیز است. چه در دست ارگان‌های دولتی و چه مجموعه‌داران خصوصی چون سابقه تداوم شهرنشینی اصفهان از دیگر شهرهای ما بیشتر است. این درست است که ما شهرهایی در ایران داریم که ۳ هزار سال قدمت دارند، اما بلایای طبیعی و جنگ‌ها در برخی مقاطع تاریخی خالی از سکنه شدند، اما اصفهان در ۴۰۰، ۵۰۰ سال اخیر به صورت متداوم و پیوسته یک شهر مهم و موثر بوده است.هم‌چنین نوعی فرهنگ نگهداری اسناد هم در بین مردم اصفهان وجود دارد. این موجب شده بسیاری از اسناد دولتی و شخصی از بسیاری از بلاها مصون باشد و نگهداری شود.

ططری تصریح کرد: در اصفهان دو مرکز اسناد و خانه مشروطه وجود دارد،‌ اما اغلب اسنادی که در این حوزه وجود دارد، در خاندان‌ها و مجموعه‌داران شخصی نگهداری می‌شود،‌ یکی خاندان‌هایی که اسناد خانوادگی را نگهداری کردند. و دیگری مجموعه‌داران خصوصی و دلالان هستند. این دو طیف بسیار بسیار بیشتر از مجموعه دولتی در حوزه اصفهان اسناد در دسترس دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :