انتشارات محرمانه سیا و نقش دفتر مورخین وزارت امور خارجه آمریکا

سیاهه دولت سیاه

علی ططری
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس

انتشارات محرمانه سیا و نقش دفتر مورخین وزارت امور خارجه آمریکا

علی ططری

در سال ۱۹۹۱ لایحه­ ای از تصویب کنگره آمریکا گذشت که تاکید داشت مجموعه انتشارات روابط خارجه باید مستنداتی کامل، دقیق و البته قابل اعتماد که سیاست ­ها و تصمیم ­گیری­های روابط خارجی ایالات متحده آمریکا را ارایه دهد و تمام سازمان­ ها و نهادهای دولتی را ملزم می­کرد تا دسترسی کامل و آسان به اسناد سیاست خارجی را برای دفتر مورخین وزارت امور خارجه فراهم کنند.

این نخستین بار بود که قانونی با این جزئیات و مأموریت معین برای سیاست­ های راهبردی انتشار اسناد روابط خارجی آمریکا از نظر کنگره می­گذشت. می­دانیم که در تفسیر اسناد روابط خارجی منظور اسناد فقط خاص وزارت امور خارجه نیست. به طوری که در دستورالعمل­ ها و آئین­ نامه ­های زیر مجموعه این قانون به روشنی تاکید دارد که اسناد منتشر شده در سلسله انتشارات روابط خارجی باید شامل تمام اسناد مورد نیاز برای مستندسازی جامع تصمیمات خارجی ایالات متحده آمریکا و فعالیت ­های مهم دیپلماتیک آن باشد. همچنین بر اساس این قانون نهادها، بخش­ ها و سازمان ­های وابسته به دولت ایالات متحده امریکا که به نحوی در تنظیم، اجرا و پشتیبانی از سیاست­ های خارجی دخالت دارند باید با دفتر مورخین وزارت امورخارجه همکاری کرده و دسترسی کامل به اسناد مربوط به تصمیمات و اقدامات سیاست خارجی کشور را برای این دفتر فراهم کنند. نمود و بروز این قانون را می­توان در نحوه دسترسی و انتشار مجموعه تازه منتشر شده دفتر مورخین وزارت امور خارجه آمریکا به خوبی دریافت به طوری که هر چند عنوان این مجموعه اسناد وزارت امور خارجه است اما از اسناد دیگر سازمان­ ها و دوائر دولتی همچون اسناد مربوط به دو رئیس جمهور هری ترومن و دوایت آیزن هاور در کاخ سفید، اسناد کتابخانه ­های ریاست جمهوری و نیز وزارت دفاع و سازمان سیا آمریکا اشاره نمود که همگی در اختیار دفتر مورخین وزارت امورخارجه قرار گرفته است.

در سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا درباره دفتر مورخین این وزارتخانه آمده است که دفتر مورخین شامل مورخین حرف ه­ای متخصص درسیاست خارجۀ آمریکا است که از تجربه پژوهشی قابل توجهی در بررسی اسناد دولتی طبقه­ بندی شده و غیر طبقه­ بندی شده برخوردار هستند و در ادامه تاکید می ­نماید دفتر مورخین ارتباط و همکاری نزدیکی با دیگر دفاتر مورخین دولت فدرال، جامعۀ تاریخ­دانان دانشگاهی و متخصص در سراسر جهان دارد.

این سایت مأموریت دفتر مورخین را به تفسیر بیان داشته که از جمله مباحث آن به این موارد می­توان اشاره نمود:

  • آماده­ سازی و انتشار رسمی اسناد تاریخی مربوط به سیاست­ های خارجی آمریکا
  • انجام مطالعات تاریخی در حوزه ­های سیاست حمایتی برای بخش ­ها ونهادهای مختلف وزارت امورخارجه
  • ارایه تحلیل­ های تاریخی درباره شکل­ گیری سیاست ­های کلی حوزه سیاست خارجی آمریکا
  • انجام تحقیقات و پژوهش­ های میان مدت و دراز مدت در حوزه سیاست خارجی
  • استخراج و نظارت بر خروج اسناد از طبقه ­بندی بایگانی وزارت امورخارجه
  • برگزاری کنفرانس ­های علمی و تخصصی دربارۀ مسائل کلیدی در تاریخ سیاست خارجه ایالات متحده آمریکا
  • پاسخگویی به سئوالات پژوهشی مورخین و ارایه مشاوره به دانشگاهیان و دانشجویان
  • ارایه برنامه­ های همکاری و ارتباط با معلمین دبیرستان ­های سراسر کشور برای تهیه منابع اطلاعاتی با کیفیت برای امور آموزشی.

شایان ذکر است که انتشار بیش از ۴۸۹ مجلد از اسناد رسمی تاریخی تصمیمات سیاست خارجه ایالات متحده آمریکا از سال ۱۸۶۱ میلادی را باید در راستای مأموریت فوق به شمار آورد.

در پیوند با همین موضوع دفاتر مورخین در سایر نهادها و سازمان ­های دولتی ایالات متحده هم وجود دارند، مثلاً دفاتر مورخین سنای آمریکا، دفتر مورخین گارد ساحلی آمریکا، بخش پشتیبانی تاریخی نیروی هوایی، دفتر تاریخ در ناسا، دفتر تاریخ در موسسه ملی سلامت و …که همگی به نوعی اطلاعات و تحلیل­ های تاریخی ارائه می ­دهند.

 

منبع: روزنامه ایران (۱۵/تیرماه/۱۳۹۶)

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :