مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از خرید مجموعه‌ای از گزارش‌های دولتی پیش از انقلاب خبر داد و گفت: اولویت خرید مرکز اسناد در سال جاری گزارش‌های دولتی است.

علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به خرید مجموعه اسناد گفت:‌ امسال کتابخانه مجلس شورای اسلامی‌، دستورالعمل تازه‌ای برای خرید تدوین کرد، که بر اساس آن خرید اسناد بر مبنای دو رویکرد جدید انجام می‌شود؛ نخست اینکه ما در بحث خرید اسناد به دنبال تکمیل آرشیوهایی که داریم، باشیم یعنی اسناد را هدفمند خریداری کنیم. مخصوصاً بر اساس اهمیتی که در پیشانی مجموعه کتابخانه موزه و مرکز اسناد است، یعنی پارلمان و تکمیل منابع پارلمانی و دوم اولویت خرید گزارش‌های دولتی را در اولویت خریدهای اسنادی قرار دهیم.

وی گفت:‌این نکته حائز اهمیت است که ما در آرشیو مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۲۵ هزار و ۵۰۰ گزارش دولتی داریم و در زمینه غنی‌ترین و مهمترین آرشیوهای کشور به شمار می‌رویم،‌  در کشور سه آرشیو گزارش‌های دولتی را نگهداری می‌کنند که ما در زمره غنی‌ترین این آرشیوها هستیم و از دوره پهلوی اول تاکنون گزارش‌های دولتی در این مجموعه نگهداری می‌شود.

ططری تصریح کرد: گزارش‌های دولتی گزارش‌های اسنادی است که نه شامل سند می‌شود و نه نسخ خطی. گزارش‌های ادارات دولتی و خصوصی از عملکرد خود بولتن‌ها، خبرنامه‌ها در انواع و اقسام منابع منتشر می‌کردند که معمولا مهجور مانده است. برخی از این گزارش‌ها درجه‌بندی محرمانه، خیلی محرمانه، سری و فوق سری دارد. حتی برخی از این گزارش‌ها محدود هستند و تنها برای سران سه قوه ارسال می‌شوند،‌ ما در نامه‌نگاری‌های مختلف از مراکز دولتی خواستیم که این گزارش‌ها را در اختیار ما قرار دهند. در میان مجموعه داران خصوصی نیز بدنیال جمع‌آوری این اسناد هستیم.

مدیر مرکز اسناد مجلش شورای اسلامی با اشاره به خرید پنج مجموعه اسناد از ابتدای تابستان تاکنون گفت:  در این میان حدود پنج هزار گزارش دولتی خریداری شده است که  در نوع خود آمار بی‌نظیری به شمار می‌رود. اخیرا نیز اقدام به خرید مجموعه جدید کردیم که شامل ۱۰۰ گزارش دولتی‌، ۱۵۰۰ سند با موضوعات گمرک، اسنادی از جنگل‌بانی‌، جنگلداری ،‌ شهرداری و نامه‌های متفرقه‌ای که مردم به آموزش و پرورش و ارگان‌های مختلف نوشته‌اند،‌ است.

وی با اشاره به موضوعات گزارش‌های دولتی گفت: گزارش‌هایی از پیشرفت‌های اقتصادی ایران در برنامه‌های اقتصادی قبل از انقلاب، ورزش سلامت و تربیت بدنی، کشاورزی، پرروش گیاهان، حوزه بهداشت و درمان، کنترل جمعیت، گزارش یونسکو از ایران، عملکرد سپاه دانش،‌ گزارشی از حضور بنگاه‌های خارجی، گزارش‌هایی از هیات‌های اقتصادی امریکا در ایران در دهه ۳۰ در این مجموعه وجود دارد که برای محققان بسیار حائز اهمیت است.

ططری در پاسخ به اینکه تا چه میزان می‌توان به این گزارش‌های دولتی اعتماد کرد و آن را بدور از شعاری نویسی یا بیلان سازی دانست گفت: این نکته امروز  یک چالش مهم در کشور ماست،‌  امروز مردم برای خیلی از گزارش های آماری که از سوی سازمان‌های دولتی ارائه می‌شود،‌ اعتباری قائل نیستند. در برخی موراد ما شاهد بودیم،‌ برخی سازمان‌ها سفارشی آمار نوشتند و برخی نیز در کار سازمان آمار ایران دخالت کردند. شکی وجود ندارد که ما متخصصان قدرتمندی در مرکز آمار ایران داریم، اما این درخواست سفارشی نوشتن آمار تاثیرات بد و آثار و تبعات منفی بسیاری دارد.درباره اسناد و گزارش‌های دولتی موجود در آرشیو ما نیز باید به هر حال یک درصدی را برای این خطاها قائل باشیم.

وی در پایان به وجود بولتن‌های خبرگزاری پارس و ایرنا در پیش از انقلاب در این مجموعه اشاره کرد و گفت:‌ ۱۰ بولتن از خبرگزاری پارس در سال ۱۳۳۹ که مهر محرمانه خورده است،‌ در این مجموعه وجود داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید :