برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع روز ملی خلیج فارس و با حضور دکتر علی ططری مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

علی ططری با اشاره به روز ملی خلیج فارس، یاد آور شد: خلیج فارس در این روز در دوره شاه عباس صفوی از اشغال پرتغالی ها خارج شد و بار دیگر به وطن پیوست. این روز را که یک اقدام فرهنگی است، نام گذاری شد که بهانه ای باشد برای برگزاری یکسری مراسم ها و پاسداشت خلیج فارس که به عنوان یک مرکز سوق الجوشی چه در منطقه و چه در جهان برای ما اهمیت زیادی دارد و ما همیشه باید هر سال یک روز را به این مناسبت بپردازیم.

وی پاسداشت خلیج فارس را به عنوان بهانه ای برای ارائه تحقیقات، پژوهش ها، همایش ها، نشست ها و مستندات دانست و تاکید کرد: جامعه پژوهشگران، محققان و کسانی که در حوزه تاریخ کار می کنند، می دانند که خلیج فارس آنقدر مستندات دارد و آنقدر سند در آرشیوهای داخلی و خارجی وجود دارد که بابت نام خلیج فارس هیچ دغدغه ای نیست.

مدیر مرکز اسناد مجلس با اشاره به برخی شیطنت ها برای تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی خلیج عربی، گفت: از دهه ۶۰ میلادی یکسری حرکاتی شده که عمدتا، سیاسی است و توسط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شده و آنقدر اهمیت ندارد. با توجه به سرریز شدن دلارهای نفتی به این منطقه، بخشی از فعالیت خودشان را به این اختصاص داده اند تا در مجامع بین المللی و دانشگاه های معتبر دنیا، پول هایی را خرج کنند که این دانشگاه ها اسم مجعول عربی را استفاده کنند.

وی افزود: اما سند و مستندی نیست و ۲۵۰۰ سال است که در کتیبه ها، سنگ نوشته ها، گِل نوشته ها و بعضا اوراق ما از نام زیبای دریای پارس یا خلیج فارس استفاده شده است و در منابع عربی که ما داریم تا قبل از دهه ۳۰ خورشیدی و دهه ۶۰ میلادی، از الخلیج الفارسی استفاده می کنند.

ططری در ادامه اظهار داشت: این روز را برای این جشن می گیریم و مهم می دانیم که بخش مهمی از سرزمین ما است و افتخار می کنیم در یک منطقه سوق الجوشی دنیا هستیم؛ خلیج فارس که سه هزار سال است که اهمیت اقتصادی، نظامی، راهبردی و حتی فرهنگی اش کم نشده بلکه اضافه شده است.

وی در رابطه با اعتبار خلیج فارس عنوان کرد: شاید برخی فکر کنند اعتبار خلیج فارس، بخاطر منابع نفت و گاز است، ولی وقتی تاریخ چند هزار ساله خلیج فارس را نگاه می کنیم می بینیم، صید مروارید، دریانوردی، تجارت، شاهراه، جاده فرعی جاده ابریشم، راه ادویه، همه از این منطقه عبور می کنند.

مدیر مرکز اسناد مجلس در رابطه با تلاش های ایران نسبت به شیطنت هایی که در رابطه با عنوان خلیج فارس می شود، گفت: برخی از محققان به ایران می آیند و ما با آن ها صحبت می کنیم ولی عرب ها کارهای دیگری را کرده اند که شاید تا حدی هم موفق بوده اند مثلا به نحوی اسپانسر مرکز تحقیقاتی که در مورد ایران شناسی مطالعه می کند، شده اند و بر مطالعات و پژوهش های آن دانشگاه ها و دپارتمان ها تاثیر گذاشته اند و موضوعش را به عرب شناسی تغییر داده اند یا پول هنگفتی دادند و نام مجعول خلیج عربی را بر آنجا اطلاق کردند.

وی در خصوص تاریخچه نامگذاری خلیج فارس، اظهار داشت: کل منطقه خلیج فارس بخشی از ایالت فارس ما بوده است. طی چند هزار سال، اسنادی موجود است که نشان می دهد این ایالت فارس و بنادر بوده و استان های بوشهر و هرمزگان وجود نداشته و همه اینها عضوی از استان فارس بوده اند خلیج فارس هم شمال و هم جنوبش عضو استان فارس بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :