مجموعه نفیسی از اسناد و کتاب‌های نایاب از طرف خانواده حسن رهاورد همزمان با سالگرد درگذشت او (۳۱ اردیبهشت‌ماه) به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

علی ططری – مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی – با اعلام این خبر به ایسنا گفت: حسن رهاورد نخستین دستیار  علمی علامه دهخدا در نگارش «لغت‌نامه دهخدا» بود. او از اواخر دهه ۲۰ کار رسمی خود را آغاز کرد و در تدوین حروف الف و ب بیشترین تأثیر را داشت. او مترجم و نویسنده بود و عمده زندگی خود را صرف جمع‌آوری اسناد و فیش‌های تحقیق کرد.

وی سپس درباره اسناد متعلق به حسن رهاورد که به کتابخانه مجلس اهدا شده است، اظهار کرد: ما در  سال‌های گذشته و در چند مرحله  اسنادی را از شخص او و خانواده‌اش به صورت اهدایی گرفتیم  که شامل فیش‌های تحقیقی در حوزه لغت، فیش‌های تحقیق در خصوص ایلات  و عشایر ایران، زنان، تعزیه و مرام‌های آیینی و پهلوانی بود.  در سال ۸۸ که خبردار شدم ایشان در قید حیات است تا اردیبهشت ۱۳۹۱ که به رحمت خدا رفت خاطرات او را ضبط کردم و اسناد فراوانی از  او گرفتم.  بعد از فوت او با خانواه‌اش  در ارتباط بودم و  برخی اسناد  و مجموعه‌های دیگر او را گردآوری کردم.  همزمان با ششمین سال فوت او خانواده‌اش مجموعه‌ای از اسناد و کتاب‌های ارزشمند را به آرشیو مجلس شورای اسلامی اهدا کردند.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس افزود: این مجموعه اهدایی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی کتاب‌ها و برخی جزوات و تک‌نگاشته‌های ارزشمند و نفیسی است که در حوزه‌های تعزیه،  مرام‌ پهلوانی و سابقه ورزش‌های باستانی در ایران  است  و دیگری مجموعه اسنادی عمدتا با همین موضوعات، عکس و  دست‌نوشته‌هایی با موضوع تعزیه و آیین پهلوانی در ایران که همه ارزشمند هستند. حتی از برخی از کتاب‌ها  نسخه‌ای در مخازن مجلس و کتابخانه ملی هم وجود نداشت. در واقع این کتاب‌ها تک‌نسخه بودند. تعداد قابل توجهی کاست، صفحه و نوارهای ریلی در حوزه تعزیه و تعزیه‌خوانی در ایران هم در میان این مجموعه اهدایی بود.

ططری خاطرنشان کرد:  دکتر رهاورد به آیین‌های ایرانی علاقه‌مند بود  و بسیاری از این مجموعه‌ها را با هزینه شخصی خود خریداری و حفظ کرده بود.  ما توانستیم بخش‌هایی از این مجموعه‌ها  را طی شش سال اخیر به آرشیو مجلس  منتقل کنیم. این مجموعه آخرین بخش اسناد مرحوم رهاورد بود که خانم عابدینی همسر او  به آرشیو مجلس اهدا کرد. این اسناد مکمل برخی از منابع ما در مجلس خواهد بود.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس درباره تعداد این کتاب‌ها و اسناد نیز اظهار کرد: ۷۰ نسخه کتاب درباره  آیین جوانمردی و تعزیه است؛ درست است که تعداد کتاب‌ها کم است اما این کتاب‌ها نایاب هستند و  در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و حتی دهه ۲۰ نگاشته شده‌اند.  همچنین حدود ۲۲ کتاب شامل شعرهایی که  برای کربلا سروده شده (که برخی  هم  لاتین بودند) و جُنگ‌هایی که درباره کربلا و ائمه اطهار (ع) است،  ۱۹ کاست و نوار ریلی،  بیش از  ۱۵۰ عکس و ۱۸۶ کتاب غیرتعزیه در این مجموعه وجود دارد.  در این مجموعه همچنین حدود ۱۵ نسخه خطی وجود دارد که شامل تعزیه‌هایی است که در دوره قاجار نوشته شده‌ و تک‌نسخه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :