رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس از تأسیس گروه علمی اسناد و موزه در این کتابخانه خبر داد و گفت:‌ در این گروه به انتشار کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی با موضوعات مرتبط با اسناد،‌ مطالعات پارلمانی و موزه خواهیم پرداخت.

علی ططری، رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ از تاسیس گروه علمی اسناد و موزه در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:‌ یکی از مصوبات شورای پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی تأسیس گروه علمی اسناد و موزه بود که از اسفند سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این هیئت شش عضو دارد که دو عضو آن از اساتید هیات علمی دانشگاه و چهار عضو از داخل کتابخانه شامل ریاست کتابخانه،‌ مدیر مرکز اسنتد،‌ مدیر موزه و معاونت پژوهش است.

وی ادامه داد:‌ مقرر شده تمام پژوهش‌ها و طرح‌هایی که در حوزه اسناد، اشیاء موزه و مطالعات پارلمانی باشد به این گروه محول شود، ما من بعد حتی اعلام رسمی می‌کنیم، پژوهشگرانی که علاقه‌مند به انجام پروژه‌هایی در حوزه  اسناد، مطالعات پارلمانی و موزه مجلس هستند،‌ می‌توانند طرح‌های خود را ارائه کنند،‌ از طرح‌هایی که مورد پذیرش قرار می‌گیرند،‌ حمایت شده و به صورت کتاب و پایان‌نامه منتشر می‌شوند.

ططری با بیان این مطلب که بخشی از منشورات کتابخانه به انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویی اختصاص خواهد یافت،‌ گفت:‌ تاکنون ۲۵ طرح پژوهشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که از این میان   ۱۰ طرح قطعی شده  و تا امضای قرارداد نیز پیش رفته است. ۱۵ طرح دیگر نیز در مراحل بررسی و ارزیابی است.

وی افزود: خوشبختانه ما از اواسط سال ۹۶ بحث انتشار طرح های پژوهشی را پس از سه سال فترت فعال کردیم، در طی دو ماه اخیر حدود پنج مجموعه منتشر کردیم و سه مجموعه دیگر نیز در شرف انتشار است.

دبیر گروه علمی اسناد و موزه با اشاره به فعالیت کتابخانه مجلس در انتشار طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با عملکرد این کتابخانه گفت:‌ ما از سال ۸۷ این حوزه را فعال کردیم، نزدیک به۷۰  کتاب و مجله را را منتشر کردیم، سه سالی به دلیل ضعف‌های حوزه مدیرتی و کمبود اعتبارت معطل ماند، اما از سال گذشته با ورود ریاست جدید  این حوزه‌ها فعال و دستور اکید داده شده است که از انتشار کتاب ها و پژوهش‌های حوزه اسناد و موزه حمایت کنیم.

رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی توجه نهادها و مراکز فعال در حوزه اسناد را به انتشار کتاب‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه مطلوب ندانست و افزود‌: واقعیت این است که این روند شایسته این حوزه نیست، کشور ما کشوری قدیمی است. وقتی فرهنگ و تمدنی از قدمت برخوردار باشد، بدون شک اسناد، دست نوشته‌ها، نسخ خطی و موارد دیگر زیادی در مجموعه‌های حضوی و اداری‌اش موجود است. ما حوزه نشر را وقتی بررسی می‌کنیم وضعیت مناسبی ندارد، اسناد هم بخشی از آن است.

وی ادامه داد:‌ بحران اقتصادی موجب بالا رفتن دلار و عدم تعادل در حوزه اقتصاد شده و بر سیاست تاثیر گذاشته است، تاثیرات این تلاطم اقتصادی نیز بر فرهنگ مشهود است، تیراژ کتاب‌های ما اکنون به ۲۰۰ نسخه رسیده و عناوین محدود شده است،‌ آفت بزرگ دیگری که در حوزه علوم انسانی ایجاد شده این است که مدیران به دنبال کتاب‌هایی هستند که تقاضای بازار را به همراه خود دارد،‌ چون فروش دارند، در حالی که بسیاری از نهادهای فعال باید در خدمت فرهنگ و تمدن باشند، ممکن است برخی کتاب‌ها در کوتاه مدت بازگشت نداشته باشند، اما در پی هویت بخشی به ایران، فرهنگ و مذهب ماست. ترجیح دادن معیارهای مادی به معنوی بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

این خبر را به اشتراک بگذارید :