رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشحالی از تبدیل خانه نخستین شهردار رشت به موزه گفت: تبدیل خانه قدیمی به موزه مشروطه در رشت باید در نقشه گردشگری رشت و گیلان گنجانده شود.

رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با ابراز خوشحالی از تبدیل خانه نخستین شهردار رشت اظهار کرد: تبدیل خانه قدیمی به موزه مشروطه در رشت می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر و استان گیلان تبدیل‌شده و این مهم باید در نقشه گردشگری رشت و گیلان گنجانده شود.

وی با اشاره به اینکه اسناد فراوانی از مشروطه گیلان در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی وجود دارد بیان کرد: اعتبارنامه‌ها، تصاویر و بیوگرافی فراوانی از مشروطه گیلان در اختیارداریم که باافتخار رونوشت‌هایی از آن را به شورا و شهرداری رشت اهدا می‌کنیم.

علی ططری با بیان اینکه می‌توان مجسمه‌هایی از قهرمانان مشروطه گیلان را احداث و در خانه مشروطه جانمایی کرد افزود: استان گیلان به لحاظ داشتن چهره‌های علمی در بحث مشروطه از ظرفیت مناسبی برخوردار بوده و پیشنهاد می‌کنم نیم‌تنه‌هایی از شخصیت‌ها و رجل مشروطه گیلانی در خانه مشروطه جانمایی شود.

رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اعضای شورای رشت از موزه‌های مشروطه در دیگر شهرهای کشور به‌منظور الگوبرداری مناسب بازدید کنند تصریح کرد: یقیناً باوجود شرایط فرهنگی مناسب در گیلان و شهر رشت، ایجاد موزه مشروطه در ساختمان متعلق به نخستین شهردار رشت مورد استقبال فراوانی قرار می‌گیرد.

وی به حمایت این مرکز از پروژه‌هایی در حوزه مشروطه گیلان اشاره کرد و گفت: چاپ خاطرات دوران مشروطه، چاپ اسنادی متعلق به عرایض گیلان در حوزه مشروطه و غیره ازجمله این اقدامات است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز با ابراز خرسندی از حضور رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در خانه مشروطه گیلان اظهار کرد: قرار است به‌زودی مجموعه شورای شهر به ساختمان دیگری منتقل‌شده و ساختمان فعلی به موزه مشروطه گیلان اختصاص پیدا کند.

محمدحسن عاقل منش با اشاره به اینکه موزه مشروطه گیلان با حمایت‌های شورای شهر و شهرداری رشت در حال راه‌اندازی است افزود: دستگاه‌های دیگری بالأخص میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه همکاری بسیار مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه گیلان سردمدار مشروطه‌خواهی است تصریح کرد: با توجه به نقش مؤثر گیلان در جریان مشروطه راه‌اندازی ایجاد خانه مشروطه گیلان به‌منظور معرفی پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی رشت و گیلان اجرایی شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت نیز در این دیدار اظهار کرد: استان گیلان مورد بی‌مهری دولتمردان قرارگرفته است.

فاطمه شیرزاد با اشاره به سبقه غنی فرهنگی و تاریخی مردم رشت و استان گیلان اشاره کرد و گفت: استان گیلان باوجود اسناد فراوان در چنین حوزه‌هایی به‌واسطه وجود فقدان منابع مالی مناسب با مشکلات فراوانی مواجه است.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری رشت از مرکز اسناد گیلان حمایت می‌کنند افزود: اعضای شورای رشت تاکنون در این مقوله همکاری مناسبی با مرکز اسناد گیلان داشته و انتظار داریم از اعتبارات دولتی در این حوزه برخوردار شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :