تهران- ایرنا- مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتاب صد اعلان و اعلامیه را اثری ارزنده برشمرد و گفت: این مجموعه، اسنادی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی ططری عصر دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب صد اعلان و اعلامیه در سرای اهل قلم افزود: انتشار اسناد از سوی گردآورنده و قرار دادن آنها فارغ از هر احساس بخلی در اختیار پژوهشگران، اقدامی مهم و قابل تقدیر است.
وی با اشاره به اینکه کتاب صد اعلان و اعلامیه دارای سه مقدمه به قلم های آیدین آغداشلو هنرمند نقاش، ناصرالدین حسن زاده از مجموعه داران اسناد تاریخی و مطبوعاتی و مولف اثر، و شهروز مهاجر پژوهشگر است، ادامه داد: در هر یک از این مقدمه ها به نکات مهمی اشاره شده است؛ به عنوان مثال، آغداشلو این کتاب را از منظر گرافیک اثری کم نظیر دانسته است؛ به ویژه اینکه نخستین نمونه های گرافیک یا تدوین آن در کشور را در میان این اعلانیه ها می توان ردیابی کرد.
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه قدیمی تر از اعلانیه هایی که در این کتاب منتشر شده وجود دارد، اما در این اثر اعلانیه ای متعلق به سال ۱۳۰۸ قمری دیده می شود که توسط آغداشلو شکار شده است.
ططری خاطرنشان کرد: لازم به یادآوری نیست که منابع قابل توجهی درباره اعلان و اعلامیه وجود ندارد؛ در این زمینه زنده یاد محمداسماعیل رضوانی مقاله ای با عنوان اعلان و اعلامیه های دوره قاجار نوشته که در مجله «بررسی های تاریخی» به چاپ رسیده؛ استاد قاسمی مقاله «پیشینه انواع آگهی، سالنامه وقایع آگهی در ایران» را منتشر کرده؛ و یک مقاله با عنوان «شبنامه ها و اعلامیه های مشروطه» به قلم فاطمه معزی در مجله «تاریخ مطالعات معاصر» به نگارش در آمده است؛ بنابراین منابع مطالعاتی این حوزه محدود است.
وی در ادامه انتقاداتی را نیز به کتاب صد اعلان و اعلامیه وارد دانست و افزود: با وجود آنکه انتشار این اثر با هدف بوده، اما در انتخاب اسناد آن بهم ریختگی مشاهده می شود و گویا که برای تدوین این کتاب، پروتکل یا دستورالعمل خاصی مدنظر نبوده است.
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در عین حال از منظر نگاه اسنادی، حتی این نقص هم مثبت است؛ چرا که بسیاری از اسنادی که در دسترس صاحب اثر بوده، به این بهانه منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است؛ اگرچه باید قبل از تنظیم آثار برای گنجاندن آنها در کتاب، توجهی نیز به هم خوانی تیتر کتاب (عنوان) و محتوای آن می شد.
ططری در ادامه گفت: زمانی که مخاطب، کتاب «صد اعلان و اعلامیه» را باز می کند، از همان صفحات ابتدایی با اسنادی مانند «فوق العاده عصر جدید»، نمونه «عقدنامه چاپی» یا نمونه
«برگه دعای چاپی» مواجه می شود که باید توضیحاتی برای آنها در نظر گرفته می شد؛ با این مضمون که این عناوین به چه منظور در مقدمه کتاب آورده شده است.
وی با تأکید بر اینکه در انتشار اسناد این کتاب باید دسته بندی مناسب تری صورت می گرفت، افزود: مولف یا ناشر می توانست اعلانیه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از یکدیگر تفکیک کرده و تیتری مناسب تر و درخور را برای آنها انتخاب کند.
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در رابطه با دسته بندی که در کتاب بر اساس سال صورت گرفته نیز ابراز تاسف کرد؛ چرا که به گفته وی اسنادی که به لحاظ زمانی تقدم دارند، در آخر آمده اند و اسناد متقدم در صفحات پایانی گنجانده شده اند.
ططری همچنین از تلاش های نشر ایده برای انتشار مجموعه «صد اعلان و اعلامیه» قدردانی کرد و آن را ایده ای جدید و خلاقانه دانست.
کتاب «صد اعلان و اعلامیه» با عنوان فرعی «گزیده اعلان ها و اعلامیه های دوره قاجار و پهلوی» به همت انتشارات ایده از مجموعه شخصی ناصرالدین حسن زاده منتشر شده است؛ این کتاب گزیده ای از اعلان ها و اعلامیه های دوره قاجار و پهلوی را که همزمان بارویکردهای تجددخواهی و مردم سالاری در ایران، طی سال های ۱۲۹۰ تا ۱۳۳۰ هجری شمسی منتشر شده اند در بر می گیرد؛ نمونه اعلان های شاهی و احکام دینی بیشترین اسناد این مجموعه را شامل می شود.

tele-nt

این خبر را به اشتراک بگذارید :