تقدیر انجمن عکاسان ایران از دکتر علی ططری، روز پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴، انجمن عکاسان ایران در حاشیه برگزاری نشست چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان به پاس فعالیت ها و عملکرد مؤثر علمی و آرشیوی دکتر علی ططری از وی تقدیر به عمل آورد.

80A7973

به گفته کار‌شناسان شرکت کننده در ششمین روز گردهمایی «۱۰ روز با عکاسان» افراد دلسوزی که دغدغه آرشیو عکس داشته باشند، کم هستند و برای از بین نرفتن عکس‌ها به یک بسیج عمومی نیاز است.

همچنین نشست پایانی این روز با موضوع «فرآیند آرشیوسازی عکس در سطح کلان» برگزار شد. در این نشست قرار بود حمیدرضا بانصیری مدیرکل چند رسانه‌ای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و پروین صدرثقه الاسلامی از مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ موزه گلستان شرکت کنند اما نشست بدون حضور آن‌ها برگزار شد و محمدرضا علی مددی به عنوان دبیر سرویس عکس ایرنا به جای بانصیری در کنار علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس و فرزاد هاشمی عکاس حاضر شد. مدیر این نشست عباس میرهاشمی بود.

محمدرضا علی مددی از آرشیوسازی در خبرگزاری ایرنا گفت: «متاسفانه در تولید عکس بخش غم‌انگیز آن آرشیو سازی عکس‌هاست. خبرگزاری ایرنا از سال ۱۳۳۹ شروع به فعالیت کرده است و از این تاریخ آرشیو عکس داریم. خبرگزاری پارس سابق مجموعه عکس‌هایی از دربار و دولت داشته است و امروزه نیز شش هزار و سیصد عکس از آن دوران داریم. همچنین تا سال ۱۳۸۰ هشت هزار و هشتصد عکس موجود است. از زمانی که دوربین‌ها دیجیتالی شد حدود هفتصد هزار عکس دیجیتالی داریم و در حوزه دفاع مقدس نیز ۱۰۰ هزار فریم موجود است. کسانی که در چند سال اخیر آمده‌اند، برای این آرشیو عکس دلسوزی نکرده‌اند و فقط به دنبال منافع دیگر بودند. همچنین در عکاسی انسجام کلی در آرشیو سازی نداشته‌ایم. همه ما تلاش کردیم که نگاتیو‌ها از بین نرود و نیاز فراوانی به ابزار داریم.»

سپس علی ططری از تجربه خود در مرکز اسناد ملی سخن گفت: «من حدود هشت سال است که مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی هستم. مجموعه ما تنها آرشیو پارلمانی است. مجموعه ما ۱۲ واحد از جمله فهرست نویسی، پژوهش و… دارد. یکی از واحدهای مهم شنیداری و دیداری عکس، فیلم، کاست و… است. طبق آماری که در دست داریم نزدیک یکصد و چهل هزار عکس در اختیار داریم و نزدیک چهل هزار عکس از پارلمان، نمایندگان مجلس است و یکصد هزار عکس که مربوط به علمای شیعه است خریداری کرده‌ایم. در طی هشت سال اخیر ما هزار و سیصد و نود هزار عکس اضافه کردیم. اکثر این عکس‌ها فهرست و خدمات آرشیوسازی دارند که در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد.»

در ادامه ططری در پاسخ به سئوالاتی مبنی بر نحوه ارائه خدمات در مرکز اسناد مجلس بیان داشت:

معیار ما اول اعلامیه جهانی آرشیوها که توسط ایکا تهیه و در یونسکو به تصویب رسیده است. این اعلامیه تاکید بر نقش و جایگاه آرشیوها و اهداف آنها دارد. دوم اصول دسترسی به آرشیوها ۲۰۱۲  که اصول ده گانه دسترسی به آرشیوها را مطرح کرده است. این دو منبع در توجیه جایگاه آرشیوها و دلایل ارائه خدمات آرشیوی اهمیت زیادی دارند. اصولا در چالشی که فرمودید در رابطه با دریافت هزینه استفاده از مواد آرشیوی وجود دارد و اشکالی که بر حداقلی بودن این هزینه وارد می‌شود، به نظر من باید بر همین اصول و منابع تکیه شود، یعنی آرشیو به عنوان یک نهاد مهم در پشتیبانی از اطلاعات برای شفافیت و پاسخگویی حاکمیت در جامعه و جایگاهی که در رشد دموکراسی، افزایش آگاهی و مسئولیت اجتماعی در جامعه دارد، باید تمام تلاش خود را در ارائه حداکثر خدمات برای مردم انجام دهد و از  اصل آزادی و باز بودن اطلاعات کاملا حمایت کند. در نتیجه تعیین هزینه‌های گزاف برای استفاده از خدمات آرشیوی با استناد به نگاه بین‌المللی و استانداردهایی که تبیین شده است به هیچ عنوان پذیرفته نیست که این مسئله در مورد آرشیوهای عمومی و ملی اهمیت دو چندان دارد. در حقیقت مطابق با این اصول کتابخانه مجلس درست ترین رویکرد را در ارائه خدمات دسترسی به آرشیو پیش گرفته است.

ططری در پایخ به سئوال دیگر درخصوص حقوق عکاسان گفت:

نکته‌ای که به ذهنم رسید، مطرح شدن حقوق مولف یا پدیدآور در آرشیوها بود که ممکن است در این مورد اشاره به حقوق عکاس یا پدیدآور شود. به همین خاطر در ادامه مطلب اشاره‌ای به حقوق مالکیت فکری در آرشیوها و کتابخانه‌ها کردم. ایفلا در تلاش است در رابطه با حقوق کپی رایت در کتابخانه‌ها و آرشیوها یک ابزار قانونی بین‌المللی به تصویب برساند که هم اکنون طرح آن در سازمان جهانی مالکیت فکری در حال بررسی است. نکته‌ای که در تمام مباحث وجود دارد این است که کتابخانه‌ها و آرشیوها در تهیه و ارائه کپی به درخواست‌های مراجعه کنندگان برای اهداف پژوهشی و تحقیقاتی و به تعداد محدود و یا کپی‌هایی که برای پشتیبانی و حفظ و نگهداری تولید می‌‌شوند، کاملا آزاد بوده و نیازی به کسب اجازه از پدیدآور ندارند. از طرف دیگر قوانین حق مولف در ایران که شامل حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان است هم به صراحت به این حق برای کتابخانه‌ها و آرشیوها اشاره کرده است. همچنین تمام آثاری که بیش از ۳۰ سال از زمان فوت پدیدآور آنها گذشته باشد، دیگر شامل حق مولف نمی‌شوند که این امر در مورد آرشیوهای ملی مثل آرشیو مجلس صدق می‌کند. در رابطه با آرشیوهای خبرگزاری‌ها هم از آنجا که خبرگزاری کارفرما تلقی می‌شود و معمولا در قراردادهای کاری واگذاری این حقوق ذکر می‌شود، پس خود خبرگزاری صاحب اثر و عکس محسوب می‌شود نه عکاس آنها.

tele-nt

این خبر را به اشتراک بگذارید :