به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، علی ططری، عضوهیئت مدیره انجمن تاریخ شفاهی ایران و دانش‌آموخته تاریخ دیروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در سومین نشست تدوین دستورعمل تاریخ شفاهی مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با اشاره به اینکه ایران کشوری است که حدود ۳ هزار سال تاریخ مدون دارد، اظهار کرد: ایران بدون اغراق جزو پنج کشور نخست دنیا در زمینه تاریخی است.

وی با بیان اینکه ما در هر شرایط سیاسی وظیفه داریم تمدن و تاریخ به ارث مانده از پدران‌مان را حفظ کنیم و آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم، تصریح کرد: انسان تنها موجودی است که می‌تواند تجربیات خود را منتقل کند و فرهنگ به‌عنوان دستاورد معنوی بشر، مختص انسان است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

عضو انجمن تاریخ شفاهی ایران یکی از ابزارهای انتقال تجربیات را «اسناد» بیان کرد و ادامه داد: در زیر مجموعه اسناد و منابع، تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد که برخی معتقدند قدمت آن به پیش از پیدایش خط برمی‌گردد.

ططری یکی از اتفاق‌های مثبت پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تأسیس مرکزهای تاریخ شفاهی از جمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران نام برد و گفت: این مرکزها تاکنون اقدام‌های مثبتی انجام دادند، اما این می‌تواند گسترده‌ و مفیدتر شوند.

وی تدوین تاریخ شفاهی صنعت نفت را از دو نگاه مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: اینکه صنعت نفت برای تدوین تاریخ شفاهی صنعت نفت دیر اقدام کرد، منفی است، اما اینکه می‌تواند از تجربیات سایر مراکز استفاده کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد، مثبت است.

نقش غیرقابل انکار نفت در زندگی

مدیر پیشین مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، از تاریخ شفاهی به‌عنوان یک ابزار تمدنی یاد کرد و گفت: تاریخ شفاهی به زبان ساده یک شیوه در تولید «سند» است و تاکنون چندین بخشنامه در این زمینه از سوی دولت‌مردان صادر شده است.

ططری، نقش نفت را بر ارکان مختلف زندگی مردم غیرقابل انکار دانست و یادآور شد: آرزوی صنعت نفت از دهه ۳۰ کمرنگ کردن نقش نفت و مشتقات آن در کشور بوده اما نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه این نقش پررنگ‌تر شده است.  

وی بر ضرورت تدوین تاریخ شفاهی صنعت نفت در یک مرکز برای جلوگیری از موازی‌کاری تأکید کرد و با بیان اینکه با تجمیع تدوین تاریخ شفاهی در یک مرکز و ثبت یک لوگوی مشخص، کار هویت پیدا می‌کند، اظهار کرد: صنعت نفت دارای شرکت‌های زیادی است بنابراین رمز موفقیت برای تدوین تاریخ شفاهی این صنعت، اتحاد است.  

مدیر پیشین مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تدوین دستورعمل و نظام‌نامه را نخستین گام برای انسجام در تدوین تاریخ شفاهی نام برد و گفت: طرح مسأله، هدف و پرسش سه رکن اصلی نظام‌نامه و دستورعمل تاریخی شفاهی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :